juli 19, 2011

IGÅNGSATT TIDIGARE?

På måndag nästa vecka ska jag till BM igen. Jag tänker då lägga fram att jag vill bli igångsatt så fort bebbe är färdigbakad, helst redan i vecka 37. Frågan är om de går med på det över huvud taget? Jag tycker att de borde göra det.

Varför?
- För att jag har ett hjärtfel som när det utlöses utsätter mitt ofödda barn för stress så länge det är kvar i magen.

- För att jag äter en medicin som bara ska ges till gravida om det är absolut nödvändigt, eftersom det finns en risk för att den sänker pulsen så pass mycket på barnet att barnet får bradykardi (ett tillstånd där pulsen bland annat sjunker till under 60 slag per minut). Tänk er det på en bebis som vanligtvis ska runt 150 i puls!

- För att man dessutom ska sluta med medicinen gradvis 48-72 timmar före förlossningen. Hur ska det vara möjligt om det ska sätta igång av sig självt? Hur ska man veta liksom?

- För att jag fortfarande får hjärtklappning trots medicinen. Går på barndos och skulle behöva ta vuxendosen istället men kan inte ta mer än vad jag gör nu så länge jag är gravid.

Dessutom är jag fruktansvärt rädd för att vara hemma när förlossningen startar ifall det händer något.

Jag tycker att jag borde få en igångsättning, men vet som sagt inte vad mina chanser är. Vad tror ni?

2 kommentarer:

  1. Hade jag varit BM hade jag nog ringt in en kallelse till förlossningen. Som du säger, hur ska du själv kunna sluta ta meducin när du inte direkt vet när förlossningen startar och att barnet blir stressad av dina hjärtklappningar.. Det utsätter ju bara barnet mer än vad den ska behöva.. Håller tummarna på att dem vill hjälpa dig :)

    SvaraRadera
  2. du borde inte få en igångsättning. om jag hade vart du så hade jag krävt ett planerat snitt. En vanlig förlossning är stor påfrestning för ditt hjärta och för bebisens! Om du säger att du SKA ha ett snitt eller igångsättning så KAN de faktiskt inte neka dig, (om det inte skulle innebära en fara såklart!) för det är din kropp och det är DU och ingen annan som bestämmer över den. Så fråga inte. KRÄV! Lycka till!!

    SvaraRadera