maj 09, 2011

DAGISFUNDERING

Jag vet att jag alltid sagt att jag inte ska sätta mina barn på dagis förrän nummer två är minst ett och ett halvt, men nu funderar jag mer och mer på att låta Liam börja redan till hösten.

Däremot vet jag inte hur det fungerar när man är mammaledig med lill-bebisen. Får L gå på dagis då? Jag vill absolut inte bli av med honom men jag tror att det skulle kunna vara nyttigt och framför allt roligt för honom att få komma iväg några timmar i veckan för att få busa av sig ordentligt. Inte varje dag, men kanske 2-3 dagar, några timmar bara. Börjar märka av en viss rastlöshet på honom nu nämligen...

Suck, känner mig inte hemma alls på hur det fungerar. Får man ha barnet där bara ett par dagar i veckan eller är det måndag till fredag som gäller? Och får man själv bestämma hur länge och vilka tider man vill? Vore tacksam för svar =)

6 kommentarer:

  1. Man får ha sina barn på dagis 15 timmar i veckan när man är föräldraledig brukar vara tre dagar i veckan mellan 8,30 - 13,30. Fast jag tror det är olika dagar på olika orter. Men 15 timmar i veckan ska dom få gå på dagis när man är mammaledig och även om man skulle vara arbetslös :)

    SvaraRadera
  2. I Ludvika kommun får du ha 15 timmar i veckan men 3 timmar om dagen 8-11. Vet inte om alla dagis har infört det än men det är bestämt att det ska vara så. Kostar kommunen för mycket att låta "15-timmarsbarn" äta lunch på dagis. Tråkigt men vad gör man?!

    SvaraRadera
  3. Det verkar va 15 timmar i veckan överallt, när man är mamma ledig eller arbetslös. Här får man ha antingen 3 eller 5 dagar i veckan. Har man 3 dagar så får dom gå 5 timmar dom dagarna. Väljer man 5 dagar så blir det 3 timmar per dag. Vi får välja vilka tider vi vill på dagarna också.

    SvaraRadera
  4. precis, du borde ju få välja om han ska gå tio eller femton timmar :) alexander har till exempel ett "infalls schema", han har sina femton timmar mån-ons 8,30-13,30, men får rickard jobb (vikarie) och han behöver vara där längre så ringer vi bara och säger vilka tider han ska gå, och blir rickard uppbokad tors, fre så ringer vi bara och säger att alex kommer. så hos oss är det väldigt bra och anpassat efter oss föräldrar. :)

    SvaraRadera
  5. Här har alla som är föräldralediga sina barn på förskolan 9-15. Vet dock inte hur det är i dalarna.. Men det borde vara något liknande.

    SvaraRadera
  6. På Mindies dagis får man välja efter hur det passar bäst för föräldern. Men det dom "rekommenderar" är att barnen är där 9-12, då får dom frukt och lunch. Detta är 5 dagar i veckan men vill du inte ha Liam där mer än 2-3 dagar så är ju det upp till dig =) Men jag tycker att det är med tider och dagar är mycket från dagis till dagis och kommun till kommun!

    SvaraRadera